جلسه بررسی مسایل و مشکلات گردشگری جزیره کیش


جلسه بررسی مسایل و مشکلات گردشگری جزیره کیش با میزبانی جناب آقای دکتر آخوندی و آقای دکتر نشان و با حضور تنی چند از اعضای محترم انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان  کیش و مدیران تشکل‌های گردشگری کیش در محل سازمان منطقه آزاد کیش تشکیل گردید. در ابتدای جلسه جناب آقای مهندس قریب ضمن معرفی عزیزان حاضر در این نشست ، طی سخنان کوتاهی مسایل و مشکلاتی که صنعت گردشگری جزیره کیش با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است ؛ را اعلام کردند و از اقدامات صورت گرفته تشکل های بخش خصوصی جزیره کیش، گزارشی ارائه نمودند.

بعد از صحبت های جناب آقای قریب ، جناب آقای خدادادی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه ، مطالبی را در مورد مشکلات آژانس های گردشگری جزیره کیش بیان کردند.

ایشان در ابتدای فرمایشات خود با اعتراض به مصوبات اخیر شورای سلامت کیش، عدم وجود یک کمیسیون اقتصادی را در این شورا باعث عدم عدم توجه به نظرات کارشناسان اقتصادی  و بی توجهی به ابعاد و تبعات اقتصادی تصمیمات شورای سلامت کیش در جزیره دانستند و خواستار تشکیل کمیسیون اقتصادی شورای سلامت کیش با حضور کارشناسانی از بدنه سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی در این کمیسیون شدند.

 ایشان در ادامه با تشریح فعالیت های صورت گرفته جامعه مراکز گردشگری و تفریحی برای مدیریت و کنترل شیوع ویروس کرونا اعلام کردند آمار ابتلای اعضای محترم این جامعه و همچنین کیشوندان و گردشگران در هنگام استفاده از خدمات دریایی و گردشگری جزیره کیش بسیار پایین است . اما عمدتا اولین تصمیمی که در شواری سلامت کیش گرفته میشود ؛ محدودکردن یا بسته شدن خدمات گردشگری جزیره کیش است .

در ادامه جلسه جناب آقای صفا به نمایندگی از هتل داران جزیره کیش ، به مقوله های خانه های شبانه کیش اشاره و این موضوع را بزرگترین آفت و صنعت گردشگری جزیره کیش دانستند. تبعات فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی اجاره منازل شخصی به متقاضیان  که هیچ کنترلی در نحوه عقد قرارداد و اجاره و افراد متقاضی این خانه ها در آن صورت نمی گیرد.

در ادامه صحبتها ایشان  با توجه به اینکه دولت محترم در تمام قول ها و وعده ها بدقولی کرده فرمودند هتلداران جزیره کیش از یک طرف با وعده‌های عقب افتاده دولت جمهوری اسلامی و سازمان منطقه آزاد کیش در دریافت تسهیلات و وام های بانکی و عدم به تاخیر افتادن دریافت عوارض، دست و پنجه نرم می کنند و از طرف دیگر معضلات خانه های شبانه که اکنون بیش از هر زمان دیگری حیات اقتصادی هتلداران کیش را  تهدید می کند بیان کردند: ما از متولیان امر در سازمان منطقه آزاد کیش خواهش میکنیم پیگیر وعده‌هایی که به هتلداران در ابتدای شیوع ویروس کرونا داده شده است، باشند و با بانکها برای پرداخت وام های تعهد داده شده اقدام نمایند و از طرف دیگر فکر عاجل برای مدیریت خانه های شبانه در جزیره کیش بشود که اگر امروز برای این موضوع فکری اندیشه نشود؛ شاید فردا برای مدیریت این معضل بزرگ اجتماعی بسیار دیر باشد.

 همچنین سازمان منطقه آزاد کیش باید متوجه این نکته بسیار مهم باشد که شاید آمار پرواز هم اکنون بین 30 تا 40 پرواز در طول روز باشد ؛ اما اکثر کسانی که با این پروازها به جزیره کیش می آیند مسافر و گردشگر نیستند و یا خانه دومی هستند و یا برای راحتی و آزادی خود از خانه های شبانه استفاده می‌کنند .

گواه این موضوع اتاق‌های خالی هتل های کیش است . پس پرواز زیاد در جزیره کیش به معنای پر شدن و منتفع شدن اعضای محترم جامعه هتلداران کیش نیست و موضوع باید سرلوحه تمام تصمیماتی که سازمان برای اعضای محترم و شریف جامعه هتلداران کیش گرفته می شود ، باشد .

سپس  جناب آقای عباسی مدیر جامعه کلوپ داران کیش در ابتدای سخنان خود با ذکر این نکته که تعطیلی فروردین ماه در جزیره کیش به واسطه کنترل و مدیریت شیوع ویروس کرونا ، ضربه بسیار سنگینی به پیکره فعالین بخش خصوصی در جزیره کیش زده است و این خسارت بدون شک قطعاً تا پایان سال نیز جبران نخواهد شد ؛ فرمودند افزایش قیمت دلار ،  خسارت تعطیلی کسب و کار بخش خصوصی در جزیره کیش را برای فعالین و کسبه محترم در هر حوزه و صنفی در جزیره کیش بسیار سخت و سنگین کرده است.

 بسیاری از این عزیزان تاب تحمل نیاوردند و عطای  حضور در جزیره زیبای کیش را به لقای آن بخشیده اند .باید توجه داشت ما در جزیره زیبای کیش مخارج مان به دلار و در آمدمان به ریال است و این موضوع آفت فعالیت اقتصادی در جزیره کیش در هر حوزه و صنفی است و می باید حتماً در تمام تصمیم گیری ها به آن توجه شود.

 نرخ تفریحات دریایی در جزیره کیش به راستی شاید 1/30  نرخ اصلی تفریحات دریایی در منطقه و جهان است و همین موضوع نیز مزید بر علت شده تا عملا شاهد بازسازی و نوسازی ابزار آلات و تجهیزات تفریحات گردشگری در کیش نباشیم . دستور ی که از جناب آقای مونسان به عنوان بسته‌هایحمایتی کرونا تاثیری در بهبود وضعیت بحرانی فعالین اقتصادی جزیره‌کیش به خصوص در بخش گردشگری نداشته است.

 مسئله بسیار مهم بعدی افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره بها است که سازمان منطقه آزاد کیش اخیراً برای اجاره کلوپ داران وضع کرده است و این یک شوک را به بهره برداران شریف محترم کلوپ ها در جزیره کیش وارد کرده است . البته باید گفت با نامه نگاری هایی که انجام شده این روند فعلاً متوقف شده اما این حقیقت را باید پذیرفت که ما در حال حاضر هیچ قراردادی معتبری در بین کلوپ ها نداریم.

 نکته ناراحت کننده دیگر این قرارداد ها این است که مدت این قرارداد یک ساله است و بهره بردار کلوپ دریایی عملاً نمی‌تواند برای نوسازی و بهسازی و بالاتر بردن کیفیت خدمات گردشگری دریایی برنامه‌ریزی و اقدام نماید .

سپس آقای مخملباف طی سخنانی با مطرح کردن مشکلات گردشگری در جزیره کیش ، عدم توجه سازمان به مدیریت خانه های شبانه در جزیره کیش ، بحث  ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی جدید به خصوص وضعیت ناراحت‌کننده تاکسی داران در ادامه عدم اراده و توجه کافی به ارائه خدمات طرح تکریم و اقلیت های مذهبی و گردشگران خارجی در جزیره کیش با توجه به ظرفیت و فوق العاده و بی مانند این جزیره زیبا در کل کشور و منطقه را از مهمترین مشکلات و مسایل صنعت گردشگری کیش برشمردند.

ایشان در پایان صحبت های خود از تصمیم گیران و مدیران سازمان درخواست کردند  به جد در فکر جذب گردشگر خارجی برای جزیره‌کیش باشند و شرایط را برای استفاده این عزیزان از خدمات هتل ها و تفریحات دریایی و پلاژ و شنا در جزیره کیش فراهم نمایند .

سخنران بعدی جلسه جناب آقای حاتمی بودند . ایشان در اظهاراتی عدم توجه کافی سازمان منطقه آزاد کیش به مسائل و مشکلات سرمایه گذار و سرمایه گذاری در جزیره کیش را  یکی از مهمترین  مشکلات عدم رشد و تعالی جزیره ‌کیش دانستند . ایشان در ادامه فرمودند با توجه به عدم حمایت کافی سازمان منطقه آزاد کیش از سرمایه‌گذاری و بوروکراسی دست و پاگیر فعلی برای حمایت از گروه سرمایه گذاری و امروز ما شاهد فرار سرمایه از جزیره کیش هستیم  که این موضوع می‌تواند تا دو سال آینده جزیره کیش را به معنای واقعی کلمه دچار بحران کند . به نظر ایشان راهکار حل این مشکل ، تشکیل یک اتاق ویژه رسیدگی به مشکلات و مسائل مقوله سرمایه گذاری و فرد سرمایه گذار در سازمان منطقه آزاد کیش است .

جناب آقای کتابفروش هم در پایان صحبت مهمانان جلسه با توجه به اینکه از راهروهای مجلس اینطور به گوش می رسد که قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد بالکل دستخوش تغییر و تحول شدند و تمام ماده های مترقی این قانون که به نفع مناطق  آزادطراحی و وضع شده بودند؛ هم اکنون یا بطورکلی حذف شده یا کاملاً به لحاظ ماهوی تغییر کرده و در واقع جزیره کیش را به یک شهر کاملاً معمولی و بدون تمایز با یک شهرستان در سرزمین اصلی بدل کرده است . توجه ، صرف هزینه و برگزاری جلسات فوری بین سازمان منطقه آزاد کشور بخش خصوصی را برای حل این مشکل و لابی با نمایندگان و دیدارهای متعدد در تهران یا کیش باید در دستور کار طرفین باشد .

بعد از صحبت مهمانان جناب آقای آخوندی باتشکر از حضور اعضای محترم انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان و جناب آقای نشان معاونت گردشگری سازمان که در جلسه حاضر بودند ؛ صحبتهای فعالین و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی را شنیدند و در جریان مسائل و مشکلات امر گردشگری در جزیره کیش قرار گرفتند و خواستند در گام اول جلسات منظم  بین فعالین حوزه گردشگری در جزیره کیش برگزار شود و از این جلسات ، گزارش‌هایی تهیه و راهکارهایی برای حل مشکلات این عزیزان اندیشیده و اجرا شود.

سپس یک به یک ، در مورد تمام موارد یادداشت شده که مهمانان محترم حاضر در جلسه مطرح کرده بودند ؛ توضیحاتی ارائه کردند . ایشان در ابتدا مشکل اخیر به وجود آمده در جزیره کیش و عدم مشخص شدن رنگ جزیره کیش به لحاظ دسته بندی ابتلای ویروس کرونا ، متذکر شدند که در جلسه امروز این موضوع  مطرح و اطلاع رسانی خواهد شد .

ایشان همچنین با اشاره به اینکه از مسائل مشکلات تاکسیرانان جزیره کیش خوبی آگاهند و شرایط فعلی حاکم بر ناوگان حمل و نقل کیش را زیبنده جزیره زیبای کیش نمی‌دانند ؛ از عقد قرارداد با اسنپ و همچنین ساماندهی تاکسی های جزیره کیش و ثبت نام آنها در اپلیکیشن اختصاصی تاکسیهای کیش خبر دادند و در ادامه بیان داشتند که هر دوی این موضوعات در دستور کار است و به احتمال فراوان تا یکی دو هفته آینده به صورت عملیاتی در جزیره اجرا می شود .

ایشان در مورد مسکن  پرسنل و کارکنان بخش خصوصی کیش بیان داشتند که طی عقد یک تفاهمنامه با مجموعه خوش‌نام و با تجربه در امر ساخت و ساز در جزیره کیش مقرر شده پنج هزار واحد در شهر آفتاب برای اسکان این عزیزان آماده شود و شرایط دریافت وام مسکن افراد متقاضی با ثبت نام و ارائه مشخصات فردی و کد ملی متقاضی و طی کردن روال مصوب ، اعلام داشتند  صاحبان و مدیران تشکل‌های بخش خصوصی می‌تواند با هماهنگی های قبلی برای پرسنل خود از این خانه ها استفاده نمایند .

ایشان در ادامه با ابراز اطلاع کامل از مشکلات بخش هتلداری در جزیره کیش قول مساعد دادند که با بانک های معرفی شده از طرف سازمان منطقه آزاد کیش برای ارائه تسهیلات به هتلداران مجددا مذاکره نمایند و نسبت به حذف بروکراسی اداری برای پرداخت این تسهیلات به عزیزان و اعضای جامعه هتلداران کیش به صورت فوری اقدام به عمل آورند.

ایشان در ادامه با ابراز ناراحتی شدید از وضعیت کسب و کار رنت کاران کیش و مشکلات خانه های شبانه از در دست تهیه بودن طرحی خبر دادند که در این طرح ، اجاره دهندگان خانه های شبانه در جزیره کیش با ثبت نام و طی کردن مراحل صدور مجوز فعالیت اقتصادی زیر نظر جامعه هتلداران کیش و با هماهنگی کامل با مدیریت آن تشکل به فعالیت در جزیره کیش ادامه دهند .

جناب آقای آخوندی در ادامه به فرمایشات خود با اشاره به وضعیت مزایده‌ها و همچنین زمان مشخص شده برای بهره‌برداری اماکن و کیوسک های ارائه دهنده خدمات پذیرایی در سواحل جزیره کیش ، بیان داشتند بسیاری از این محدودیت ها و تغییر شیوه نامه ها به خاطر تخلفات گسترده بهره‌برداران و برندگان این مزایده هاست . وضعیت تجارت آنها کاملاً نامشخص است و گاه یک فرد بعد از مشخص شدن نتیجه مزایده با شش نفر بعد از خود به عنوان بهره بردار قرارداد می بندد.

پیشنهاد ما به سازمان منطقه آزاد کیش این بود که بجای دریافت اجراه بها ، از روش مشارکت در فروش یا سود استفاده کنیم ؛ اما این پیشنهاد  متاسفانه در سازمان منطقه آزاد کیش به خاطر همان تخلف، مورد توجه و تایید قرار نگرفته است و نیازمند کمک بخش خصوصی برای جا انداختن این فرهنگ و تعامل کاری در سازمان منطقه آزاد کیش بیش از پیش حس می شود .

جناب آقای آخوندی در پایان صحبت های خود با اشاره به فرمایشات جناب آقای کتابفروش تغییر قوانین و مواد قانون اداره چگونگی منطقه آزاد را خطر بسیار بزرگ در جزیره کیش برشمرد و خواستار عزم جدی و اقدام قاطع و فوری بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش برای بی اثر کردن این اقدامات چه در دولت که در مجلس خواستار شدند

اینها را هم ببینید

تدوین برنامه های راهبردی با هدف رونق گردشگری کیش

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در این جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید